Wydział Geodezji, Kartografii, Katastru i Nieruchomości
ul. 3-go Maja 51, 36-200 Brzozów
tel. 13 43 410 74 wew. do naczelnika - 125
Referat Gospodarki Nieruchomościami - wew. 116, 117, 124
Powiatowy Ośrodek Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej - wew. 112, 104, 106
Powiatowy Zespół Uzgadniania Dokumentacji Projektowej - wew. 102, 107, 108, 110, 111
Pracą Wydziału Geodezji, Kartografii, Katastru i Nieruchomości kieruje naczelnik – Geodeta Powiatowy, który w zakresie realizacji zadań określonych w art. 7d ustawy z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne podlega bezpośrednio Staroście.
1. W Wydziale Geodezji, Kartografii, Katastru i Nieruchomości funkcjonują referaty:
1) Gospodarki Nieruchomościami,
2) Powiatowy Ośrodek Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej, którymi kierują kierownicy.
2. Do podstawowych zadań wydziału należy prowadzenie spraw:
1) w referacie Gospodarki Nieruchomościami – w zakresie gospodarki nieruchomościami:
- tworzenie zasobu nieruchomości Powiatu oraz zasobu nieruchomości Skarbu Państwa,
- prowadzenie spraw dotyczących gospodarowania zasobem nieruchomości Powiatu i zasobem nieruchomości Skarbu Państwa,
- prowadzenie spraw związanych z ustaleniem sposobu i terminu zagospodarowania nieruchomości gruntowych,
- naliczanie i aktualizacja opłat z tytułu użytkowania wieczystego i trwałego zarządu,
- prowadzenie spraw związanych ze scaleniem i wymianą gruntów,
- prowadzenie postępowania wywłaszczeniowego,
- przygotowywanie – przy realizacji celu publicznego – zezwoleń na zakładanie i przeprowadzenie na nieruchomości ciągów drenażowych, przewodów i urządzeń służących do przesyłania płynów, pary, gazów i energii elektrycznej oraz urządzeń łączności publicznej i sygnalizacji, a także innych podziemnych lub naziemnych obiektów i urządzeń niezbędnych do korzystania z tych przewodów i urządzeń, jeżeli właściciel lub użytkownik wieczysty nie wyraził na to zgody,
- przygotowywanie zezwoleń na prowadzenie działalności polegającej na poszukiwaniu, rozpoznawaniu lub wydobywaniu kopalin stanowiących własność Skarbu Państwa, jeżeli właściciel lub użytkownik wieczysty nie wyraził na to zgody,
- przygotowywanie zezwoleń na czasowe zajęcie nieruchomości w przypadku siły wyższej lub nagłej potrzeby zapobieżenia powstaniu znacznej szkody,
- prowadzenie spraw związanych ze zwrotem wywłaszczonych nieruchomości, zwrotem odszkodowania, w tym także nieruchomości zamiennej oraz o rozliczeń z tytułu zwrotu i terminach zwrotu,
- zabezpieczanie wierzytelności Skarbu Państwa przez wpisanie w księdze wieczystej hipoteki,
- regulowanie stanu prawnego nieruchomości Skarbu Państwa,
- zaliczanie wartości nieruchomości pozostawionych poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej na pokrycie opłat za użytkowanie wieczyste lub ceny sprzedaży działki budowlanej i położonych na niej budynków lub lokali stanowiących własność Skarbu Państwa osobom, które w związku z wojną rozpoczętą w 1939r. pozostawiły nieruchomości na terenach nie wchodzących w skład obecnego obszaru państwa,
- składanie wniosków o wpis do księgi wieczystej prawa własności nieruchomości przejętych na cele reformy rolnej,
- przygotowywanie decyzji związanych z wyrażeniem zgody na nadanie resztówki,
- prowadzenie spraw związanych z orzekaniem o nadaniu na własność nieruchomości,
- prowadzenie spraw związanych z nieodpłatnym przekazywaniem Polskiemu Związkowi Działkowców gruntów Skarbu Państwa przeznaczonych w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego pod pracownicze ogrody działkowe,
- prowadzenie spraw dotyczących nieodpłatnego przekazania Lasom Państwowym gruntów wchodzących w skład zasobu, zgodnie z ustawą o lasach,
- występowanie do Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa o nieodpłatne przekazanie gruntów na cele związane z inwestycjami infrastrukturalnymi, służącymi wykonywaniu zadań własnych,
- przygotowywanie – na wniosek osób fizycznych – decyzji o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów Skarbu Państwa w prawo własności,
- prowadzenie spraw związanych ze zwrotami działek pod zabudowaniami oraz działek dożywotniego użytkowania,
- prowadzenie spraw związanych z przekazywaniem na wniosek organu wojskowego zarządu gruntów stanowiących własność Skarbu Państwa bez pierwszej opłaty rocznej,
- przygotowywanie decyzji o przejęciu nieruchomości lub jej części pozostającej w zarządzie organów wojskowych - uznanej za zbędną - na cele obronności i bezpieczeństwa państwa,
- prowadzenie spraw związanych z wydawaniem na wniosek organu wojskowego decyzji o zajęciu nieruchomości Skarbu Państwa na zakwaterowanie przejściowe,
- prowadzenie spraw związanych z wyłączeniem gruntów rolnych z produkcji,
- prowadzenie spraw związanych z uzgodnieniami projektów decyzji o warunkach zabudowy w zakresie ochrony gruntów rolnych,
- przygotowywanie decyzji nakładających obowiązek zdjęcia próchnicznej warstwy gleby oraz jej wykorzystania,
- prowadzenie spraw związanych z nakazaniem właścicielowi gruntów zalesienia, zadrzewienia, zakrzewienia lub założenia na nich trwałych użytków zielonych, ze względu na ochronę gleb przed erozją,
- przygotowywanie decyzji nakładających na osoby powodujące utratę lub ograniczenie wartości użytkowej gruntów obowiązku ich rekultywacji,
- przeprowadzanie kontroli wykonywania przepisów ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych,
- prowadzenie spraw związanych z nakładaniem podwyższonych opłat w razie stwierdzenia wyłączenia gruntów z produkcji niezgodnie z przepisami ustawy lub bez decyzji zezwalającej na wyłączenie,
- prowadzenie spraw związanych z nakładaniem podwyższonych opłat za niezakończenie w określonym terminie, rekultywacji gruntów zdewastowanych,
- prowadzenie sprawozdawczości z zakresu ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych,
- prowadzenie spraw związanych z gleboznawczą klasyfikacją gruntów,
- ustalanie, które nieruchomości stanowią wspólnotę gruntową bądź mienie gromadzkie,
- ustalanie wykazu osób uprawnionych do udziału we wspólnocie gruntowej oraz wykazu obszarów gospodarstw przez nich posiadanych i wielkości przysługujących im udziałów we wspólnocie,
2) w Powiatowym Ośrodku Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej – w zakresie geodezji i kartografii:
- prowadzenie powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, w tym ewidencji gruntów i budynków, gleboznawczej klasyfikacji gruntów i geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu,
- koordynowanie usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenów,
- zakładanie osnów szczegółowych,
- zakładanie i aktualizacja mapy zasadniczej,
- przeprowadzanie powszechnej taksacji nieruchomości oraz opracowywanie i prowadzenie map i tabel taksacyjnych, dotyczących nieruchomości,
- prowadzenie spraw związanych z ochroną znaków geodezyjnych, grawimetrycznych i magnetycznych,
- prowadzenie powiatowych baz danych wchodzących w skład krajowego systemu informacji o terenie,
- wprowadzanie zmian danych objętych ewidencją gruntów i budynków na podstawie odpisów prawomocnych decyzji administracyjnych i orzeczeń sądowych oraz odpisów aktów notarialnych,
- wydawanie odpłatnie – na żądanie właścicieli – wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego,
- zapewnienie gminom, Marszałkowi Województwa oraz Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa nieodpłatnego, bezpośredniego dostępu do bazy danych ewidencji gruntów i budynków,
- sporządzanie gminnych i powiatowych zestawień zbiorczych danych, objętych ewidencją gruntów i budynków,
- prowadzenie spraw związanych z nakładaniem kary grzywny na osoby nie przestrzegające przepisów prawa geodezyjnego i kartograficznego.