310450919 489785599733567 4876663260925483694 n

Październik 2022 roku to miesiąc, w którym 18 uczniów technikum oraz 5 nauczycieli przedmiotów zawodowych Zespołu Szkół Budowlanych przebywało w Hiszpanii. Uczniowie kształcący się w zawodach technik budownictwa, technik geodeta, technik informatyk, technik budowy dróg oraz technik urządzeń i systemów energetyki odnawialnej odbywali w Granadzie miesięczną praktykę zawodową. Grupa nauczycieli przebywała na tygodniowym szkoleniu typu „obserwacja pracy”. Pobyt uczniów i nauczycieli to kolejny projekt Erasmus+ w szkole, ale pierwszy realizowany w ramach akredytacji na lata 2021-2027. Partnerem zagranicznym organizującym cały pobyt w Hiszpanii była firma Europuente z siedzibą w Granadzie.

Zarówno uczniowie jak i nauczyciele zostali zakwaterowani w hostelu Arriola. Jest to niewielki, klimatyczny hotelik w samym centrum miasta. W hotelu uczniowie zostali przydzieleni do pokoi 2, 3 i 4-osobowych, a nauczyciele do jednoosobowych. Uczestnicy mieli zapewnione pełne wyżywienie, śniadanie w formie bufetu, dwudaniowy obiad oraz kolację.

Pierwszego dnia pobytu odbyło się spotkanie organizacyjne z przedstawicielami firmy Europuente, którzy zapoznali uczestników z regulaminem i harmonogramem pobytu, rozdali karty autobusowe oraz drobne upominki. Tego samego dnia po południu grupa uczniów i nauczycieli udała się na zwiedzanie Alhambry – przepięknego warownego kompleksu pałacowego z XIII wieku wpisanego na listę światowego dziedzictwa kultury UNESCO. Pałac robi niesamowite wrażenie, misterne zdobienia wnętrz zachwycają, a panorama rozciągająca się z wieży na całą Granadę na długo pozostaje w pamięci.

W poniedziałek nauczyciele rozpoczęli obserwację pracy w  C.E.S Ramón y Cajaloraz IES Virgen de las Nieves w Granadzie, a uczniowie zostali zapoznani z miejscami praktyk i pracodawcami. Każdemu uczniowi w drodze do pracy towarzyszył opiekun i pracownik Europuente, którzy pomogli w opanowaniu trasy dojazdu. Technicy budownictwa i technik budowy dróg zostali przydzieleni do firmy Mulconsa i pracowali na dwóch budowach w centrum miasta. Chłopcy z energetyki odnawialnej rozpoczęli praktykę w firmie Iteco. Technik informatyk pracował firmie Arcan Studios, a technik geodeta w Ayuntamiento de Cijuella.

Podczas praktyk budowlańcy zapoznali się z podstawowymi zasadami bhp na placu budowy oraz wykonywali podstawowe roboty budowlane indywidualnie i w zespołach roboczych, określali wymagania techniczne dotyczące wykonania i odbioru robót budowlanych. Organizowali stanowisko pracy do wykonania określonych robót budowlanych, organizowali transport i składowanie materiałów oraz wyrobów budowlanych, a także dobierali narzędzia i sprzęt do wykonywania określonych robót budowlanych. Pracując przy remoncie hotelu w centrum Granady, uczniowie wykonywali też takie prace jak murowanie, tynkowanie, skuwanie tynków, przygotowywanie zaprawy czy szpachlowanie.

Geodeta podczas praktyk wykonywał wywiad terenowy i odszukiwał w terenie punkty osnowy geodezyjnej, sporządzał opis topograficzny, dobierał instrumenty, metody pomiaru oraz mierzył osnowę sytuacyjną i wysokościową. Wykonywał również pomiar: ukształtowania terenu niwelacją siatkową, profilów i punktów rozproszonych oraz metodą tachimetryczną. Technicy urządzeń i systemów energetyki odnawialnej wykonywali instalacje rurowe i elektryczne, montowali urządzenia energetyki odnawialnej oraz urządzenia pomiarowe, wykonywali przeglądy, demontowali i naprawiali urządzenia oraz poznawali zasady wykonywania konserwacji instalacji systemów energetyki odnawialnej. Informatyk podczas praktyk tworzył modele sieci komputerowej, konfigurował urządzenia sieciowe, sieci wirtualne i routing statyczny. Zajmował się też podłączaniem sieci komputerowej do Internetu oraz wyszukiwał i naprawiał błędy w aplikacjach.

Wszyscy uczestnicy nauczyli się  organizować własny warsztat pracy, samodzielnie podejmować decyzje, rozwiązywać problemy i zdobywać wiedzę. Uczniowie bardzo dobrze radzili sobie w nowych sytuacjach w obcym środowisku. Wszyscy doskonalili komunikację w języku angielskim oraz hiszpańskim pracując w grupach z pracownikami firm.

Grupa uczniów poznawała również podstawy języka hiszpańskiego na zajęciach organizowanych  w czwartkowe i piątkowe popołudnia. Na zakończenie kursu mogli oni sprawdzić swoją wiedzę i umiejętności w grze terenowej, w czasie której wykonywali różne zadania podczas spaceru po mieście w poszukiwaniu ukrytych kopert z punktami. Najlepsi otrzymali nagrody.

W ramach programu kulturowego uczniowie zwiedzili Alhambrę oraz spacerowali z przewodnikiem po dzielnicach Granady – Sacromonte i Albaicin. Odbyły się też wycieczki do ciekawych miejsc poza miastem. Uczniowie odwiedzili Malagę – miasto Pabla Picassa i Antonio Banderasa. Kąpali się w morzu i opalali na plaży w Nerja. Zeszli pod ziemię do jaskini Cueva de Nerja, gdzie mogli podziwiać największy na świecie stalagnat – 32 m wysokości. Spacerowali po prastarym dnie morskim w rezerwacie przyrody Torcal de Antequera, zachwycając sie wspaniałym krajobrazem krasowych formacji skalnych. Przeszli przez Puente Nuevo, czyli monumentalny most o wysokości 98 m i długości 66 m miejscowości Ronda, uważanej przez Ernesta Hemingwaya za najpiękniejsze miasto świata. Piękno hiszpańskiego krajobrazu podziwiali także, wędrując przez wąwóz Los Cahorros w Monachil.

311308267 906908536951982 8967887619941820951 n

Nauczyciele podczas obserwacji pracy zapoznali się z hiszpańskim systemem edukacji, który znacznie różni się od polskiego. Poznali zasady kształcenia zawodowego oraz mechanizmy dostosowujące kształcenie zawodowe do realiów i potrzeb rynku pracy. Zapoznali się z infrastrukturą szkoły, wyposażeniem pracowni przedmiotów zawodowych, pomocami dydaktycznymi oraz sprzętem, urządzeniami i oprogramowaniem specyficznymi dla danego zawodu oraz  warunkami i zasadami ich pozyskiwania oraz efektywnego wykorzystania. Obserwowali zajęcia teoretyczne oraz praktyczne w pracowni kształcenia praktycznego. Przez cały czas trwania pobytu nauczyciele nie tylko szlifowali język angielski w życiu codziennym i podczas obserwacji zajęć, ale również poznali podstawowe zwroty z języka hiszpańskiego.
W ramach poznawania kultury i historii Hiszpanii grupa nauczycieli zwiedziła Alhambrę, Granadę oraz Malagę. Mieli oni również okazję obejrzeć występ flamenco na żywo w teatrze Alborea. Nauczyciele stwierdzili, że pobyt w Hiszpanii dał im ogromną satysfakcję, wzbogacił o nowe doświadczenia kulturowe, historyczne, krajoznawcze i językowe.

Wszyscy uczestnicy projektu otrzymali certyfikaty potwierdzające udział w mobilności wydane przez naszego zagranicznego partnera oraz dokumenty Europass-Mobilność potwierdzające nabyte umiejętności i kompetencje.

W ramach działań przygotowawczych przed wyjazdem zorganizowane zostały dodatkowe zajęcia z języka angielskiego ogólnego prowadzone przez anglistę w celu podniesienia poziomu komunikacji uczniów i nauczycieli. Przygotowanie uwzględniało też dodatkowe zajęcia z języka angielskiego zawodowego dla uczniów w celu powtórzenia i utrwalenia słownictwa specjalistycznego. Nauczyciele przedmiotów zawodowych przeprowadzili  dodatkowe zajęcia, które umożliwiły uczniom opanowanie zagadnień teoretycznych, które były wykorzystane w czasie praktyk w Hiszpanii. W ramach przygotowania kulturowego zostały zorganizowane zajęcia dotyczące stylu życia, kultury i obyczajów Hiszpanii. Pedagog szkolny przeprowadził z uczniami zajęcia na temat ogólnych zasad bezpieczeństwa  i zachowania podczas pobytu na lotnisku i podróży.

Nasz hiszpański partner, firma Europuente, dołożył wszelkich starań, aby pobyt w Granadzie był dla wszystkich niezapomniany. Pracownicy byli w stałym kontakcie z opiekunami grupy, służyli radą i pomocą oraz zarażali pozytywną energią i zapałem do pracy. Sympatyczni ludzie, słońce, piękna pogoda, cudowne krajobrazy – to wszystko sprawia, że do Hiszpanii chce się wracać.

UE

Magdalen Folczyk, fot. Magdalena Folczyk,
Justyna Pilszak-Trela, Agata Supel, Anna Szmigiel